Pierwszej pomocy: 5-6 godzin
|
Kurs z zakresu podstaw udzielania pierwszej pomocy. Kierowany do kursantów szkół nauki jazdy, pracowników odpowiedzialnych za udzielanie pierwszej pomocy zgodnie z Rop. Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dni 28 sierpnia 2003 r., Dz. U. Nr 169, poz. 1650, §44; oraz wszystkich chętnych.
Program kursu
Szkolenie rozpoczyna godzinny wykład poruszający szerokie spektrum zagadnień dotyczących pierwszej pomocy. Po zakończeniu wykładu realizowane są ćwiczenia w grupach liczących 6 do 8 osób.
Tematy realizowane podczas ćwiczeń to m. in.:
- ogniwa łańcucha przeżycia
- resuscytacja krążeniowo-oddechowa
- oparzenia
- zatrucia
- urazy: złamania, rany, krwotoki
- postępowanie w padaczce i drgawkach
- postępowanie w zadławieniach
- wstrząs ukąszenia, użądlenia
Program szkolenia przygotowywany jest indywidualnie dla właściwej grupy odbiorców w porozumieniu ze służbami BHP zakładu pracy oraz osobami funkcyjnymi. |
Kurs pierwszej pomocy: 8 godzin
|
Kurs oparty o podstawy pierwszej pomocy pozwalający na uzyskanie elementarnej wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pomocy poszkodowanym. Kierowany do wszystkich zainteresowanych, szczególnie pracowników zobligowanych do odbywania szkoleń w ramach bhp.
Program kursu:
Lp. |
Temat |
Liczba godzin teoria / praktyka |
1 |
Ogniwa łańcucha przeżycia |
0,5 |
- |
2 |
Rany i krwotoki - rodzaje, postępowanie |
0,5 |
0,5 |
3 |
Złamania, zwichnięcia, skręcenia |
0,5 |
0,5 |
4 |
Oparzenia |
0,5 |
- |
5 |
Zatrucia |
0,5 |
- |
6 |
Ukąszenia, użądlenia |
- |
0,5 |
7 |
Padaczka |
- |
0,5 |
8 |
Zadławienia |
- |
0,5 |
9 |
Patomechanizm wstrząsu |
0,5 |
0,5 |
10 |
Resuscytacja krążeniowo oddechowa |
0,5 |
1,0 |
11 |
Aspekty psychologiczne i cywilno-prawne udzielania pomocy |
0,5 |
- |
|
|
4 |
4 |
|
|
RAZEM 8 godzin |
Szczegółowy program kursu
Ogniwa łańcucha przeżycia:
- organizacja miejsca zdarzenia,
- łączność alarmowania,
- pomoc przedlekarska niesiona przez świadków zdarzenia,
- wczesna defibrylacja,
- pomoc specjalistycznych służb ratunkowych.
Resuscytacja krążeniowo oddechwa:
- próba nawiązania kontaktu z poszkodowanym,
- objawy ustania pracy układu krązenia i oddechowego,
- toaleta jamy ustnej,
- udrożnianie dróg oddechowych,
- metody i parametry prowadzenia RKO przez jednego lub dwóch ratowników,
- postępowanie w omdleniach.
Zaopatrywanie ran:
- rodzaje ran,
- orientacyjne obliczanie utraty krwi - wstrząs,
- postępowanie z ciałami obcymi w ranach,
- postępowanie z krwotokami w obrębie głowy,
- ogólne zasady wykonywania opatrunków.
Oparzenia:
- podział oparzeń ze względu na pochodzenie i stopień,
- sposoby zabezpieczania ran oparzeniowych.
Zatrucia:
- drogi dostawania się zatruć do organizmu człowieka,
- zapobieganie postępowaniu zatrucia,
- postępowanie ratownicze.
Urazy, złamania:
- rodzaje złamań,
- mechanizm powstania urazów, objawy kliniczne, zasady unieruchamiania,
- zastosowanie kołnierza unieruchamiającego.
Postępowanie w padaczce:
- przyczyny powstania,
- objawy kliniczne,
- postępowanie.
Postępowanie w zadławieniach:
- rozpoznanie zadławienia,
- sekwencje postępowania ratowniczego z poszkodowanym,
- samoratowanie w zadławieniach.
Ewakuacja i transport poszkodowanych z miejsca zdarzenia:
- sposoby postępowania z poszkodowanym urazowym,
- zasady ewakuacji poszkodowanych.
Wstrząs:
- rodzaje, przyczyny, postępowanie.
Ukąszenia, użądlenia
Aspekty psychologiczne i cywilno-prawne udzielania pierwszej pomocy |
Kurs pierwszej pomocy: 16 godzin
|
Kurs przekazujący treści z zakresu udzielania pomocy poszkodowanym w nagłych stanach zagrożenia życia, zatruciach, wypadkach komunikacyjnych itd.
Program kursu:
Lp. |
Temat |
Liczba godzin teoria / praktyka |
1 |
Ogniwa łańcucha przeżycia |
1,5 |
- |
2 |
Rany i krwotoki - rodzaje, postępowanie |
1,0 |
1,5 |
3 |
Złamania, zwichnięcia, skręcenia |
1,0 |
1,5 |
4 |
Oparzenia |
0,5 |
1,0 |
5 |
Zatrucia |
0,5 |
- |
6 |
Ukąszenia, użądlenia |
0,5 |
0,5 |
7 |
Padaczka |
0,5 |
0,5 |
8 |
Utonięcia |
0,5 |
- |
9 |
Zadławienia |
0,5 |
0,5 |
10 |
Patomechanizm wstrząsu |
0,5 |
0,5 |
11 |
Resuscytacja krążeniowo oddechowa |
0,5 |
2,0 |
12 |
Aspekty psychologiczne i cywilno-prawne udzielania pomocy |
0,5 |
- |
|
|
8 |
8 |
|
|
RAZEM 16 godzin |
Ogniwa łańcucha przeżycia:
- organizacja miejsca zdarzenia,
- łączność alarmowania,
- pomoc przedlekarska niesiona przez świadków zdarzenia,
- wczesna defibrylacja,
- pomoc specjalistycznych służb ratunkowych.
Resuscytacja krążeniowo oddechwa:
- próba nawiązania kontaktu z poszkodowanym,
- objawy ustania pracy układu krązenia i oddechowego,
- toaleta jamy ustnej,
- udrożnianie dróg oddechowych,
- metody i parametry prowadzenia RKO przez jednego lub dwóch ratowników,
- postępowanie w omdleniach.
Zaopatrywanie ran:
- rodzaje ran,
- orientacyjne obliczanie utraty krwi - wstrząs,
- postępowanie z ciałami obcymi w ranach,
- postępowanie z krwotokami w obrębie głowy,
- ogólne zasady wykonywania opatrunków.
Oparzenia:
- podział oparzeń ze względu na pochodzenie i stopień,
- sposoby zabezpieczania ran oparzeniowych.
Zatrucia:
- drogi dostawania się zatruć do organizmu człowieka,
- zapobieganie postępowaniu zatrucia,
- postępowanie ratownicze.
Urazy, złamania:
- rodzaje złamań,
- mechanizm powstania urazów, objawy kliniczne, zasady unieruchamiania,
- zastosowanie kołnierza unieruchamiającego.
Postępowanie w padaczce:
- przyczyny powstania,
- objawy kliniczne,
- postępowanie.
Utonięcia
Postępowanie w zadławieniach:
- rozpoznanie zadławienia,
- sekwencje postępowania ratowniczego z poszkodowanym,
- samoratowanie w zadławieniach.
Ewakuacja i transport poszkodowanych z miejsca zdarzenia:
- sposoby postępowania z poszkodowanym urazowym,
- zasady ewakuacji poszkodowanych.
Wstrząs:
- rodzaje, przyczyny, postępowanie.
Ukąszenia, użądlenia
Aspekty psychologiczne i cywilno-prawne udzielania pierwszej pomocy |
Kurs pierwszej pomocy: 24 godzin
|
Kurs kierowany do pracowników odpowiedzialnych w zakładach pracy za apteczki pierwszej pomocy. Szkolenie zgodne z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie przepisów ogólnych BHP. Kurs ten charakteryzuje się dużą ilością działań praktycznych.
Program kursu:
Lp. |
Temat |
Liczba godzin teoria / praktyka |
1 |
Ogniwa łańcucha przeżycia |
1,5 |
2,0 |
2 |
Rany i krwotoki - rodzaje, postępowanie |
1,5 |
2,0 |
3 |
Złamania, zwichnięcia, skręcenia |
1,5 |
2,0 |
4 |
Oparzenia |
0,5 |
1,0 |
5 |
Zatrucia |
1,0 |
0,5 |
6 |
Ukąszenia, użądlenia |
0,5 |
0,5 |
7 |
Padaczka |
0,5 |
0,5 |
8 |
Utonięcia |
0,5 |
- |
9 |
Zadławienia |
0,5 |
0,5 |
10 |
Patomechanizm wstrząsu |
0,5 |
1,0 |
11 |
Resuscytacja krążeniowo oddechowa |
1,5 |
3,0 |
12 |
Aspekty psychologiczne i cywilno-prawne udzielania pomocy |
1,0 |
- |
|
|
11 |
13 |
|
|
Razem 24 godziny |
Szczegółowy program kursu
Ogniwa łańcucha przeżycia:
- organizacja miejsca zdarzenia,
- łączność alarmowania,
- pomoc przedlekarska niesiona przez świadków zdarzenia,
- wczesna defibrylacja,
- pomoc specjalistycznych służb ratunkowych.
Resuscytacja krążeniowo oddechwa:
- próba nawiązania kontaktu z poszkodowanym,
- objawy ustania pracy układu krązenia i oddechowego,
- toaleta jamy ustnej,
- udrożnianie dróg oddechowych,
- metody i parametry prowadzenia RKO przez jednego lub dwóch ratowników,
- postępowanie w omdleniach.
Zaopatrywanie ran:
- rodzaje ran,
- orientacyjne obliczanie utraty krwi - wstrząs,
- postępowanie z ciałami obcymi w ranach,
- postępowanie z krwotokami w obrębie głowy,
- ogólne zasady wykonywania opatrunków.
Oparzenia:
- podział oparzeń ze względu na pochodzenie i stopień,
- sposoby zabezpieczania ran oparzeniowych.
Zatrucia:
- drogi dostawania się zatruć do organizmu człowieka,
- zapobieganie postępowaniu zatrucia,
- postępowanie ratownicze.
Urazy, złamania:
- rodzaje złamań,
- mechanizm powstania urazów, objawy kliniczne, zasady unieruchamiania,
- zastosowanie kołnierza unieruchamiającego.
Postępowanie w padaczce:
- przyczyny powstania,
- objawy kliniczne,
- postępowanie.
Utonięcia
Postępowanie w zadławieniach:
- rozpoznanie zadławienia,
- sekwencje postępowania ratowniczego z poszkodowanym,
- samoratowanie w zadławieniach.
Ewakuacja i transport poszkodowanych z miejsca zdarzenia:
- sposoby postępowania z poszkodowanym urazowym,
- zasady ewakuacji poszkodowanych.
Wstrząs:
- rodzaje, przyczyny, postępowanie.
Ukąszenia, użądlenia
Aspekty psychologiczne i cywilno-prawne udzielania pierwszej pomocy |
Kurs pierwszej pomocy: 45 godzin - zaawansowany
|
Kurs kierowany od służb ratownictwa ogólnego i zakładowych służb ratunkowych. Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach internistycznych, kardiologicznych i neurologicznych, postępowanie w obrażeniach ciała, zatruciach, ewakuacja z miejsca zdarzenia, współpraca z podmiotami zawodowego ratownictwa medycznego.
Szczegółowy program kursu
Anatomia i fizjologia układu oddechowego i krążenia
- Fizjologia układu krążenia,
- Budowa układu krążenia - mały i duży układ krążenia,
- Budowa układu oddechowego - proces oddychania,
- Rola i udział układu nerwowego w procesie oddychania i krążenia,
- Nagłe stany zagrożenia życia - przyczyny zatrzymania pracy układu krążenia i oddechowego.
Ocena stanu poszkodowanego
- Organoleptyczne badanie stanu poszkodowanego,
- Zasady prób nawiązywania kontaktu z poszkodowanym - sprawdzenie stanu świadomości,
- Sprawdzanie działania układu oddechowego,
- Sprawdzanie działania układu krążenia,
- Omdlenie - pozycja czterokończynowa.
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa i oddechowa
- Pojęcie śmierci klinicznej i biologicznej,
- Objawy ustania działania układu krążenia oddychania,
- Toaleta jamy ustnej,
- Udrożnienie dróg oddechowych,
- Metody sztucznego oddychania wykonywane przez jednego i dwóch Ratowników oraz parametry jego wykonywania w odniesieniu do dorosłych i dzieci,
- Parametry resuscytacji krążeniowo - oddechowej.
Postępowanie z rannymi
- Rodzaje ran,
- Typy krwotoków zewnętrznych i sposoby ich tamowania,
- Orientacyjne obliczanie strat krwi - wstrząs,
- Zasady rozpoznawania krwotoków wewnętrznych,
- Zasady postępowania w przypadku obecności ciał obcych w ranach,
- Rozpoznawanie i postępowanie w przypadku krwotoków w obrębie głowy,
- Ogólne zasady wykonywania opatrunków.
Złamania, skręcenia, zwichnięcia
- Anatomia układu kostnego człowieka,
- Definicja złamania i rodzaje złamań,
- Mechanizm powstania oraz różnice między zwichnięciem i skręceniem,
- Objawy złamania kończyn, miednicy, kręgosłupa, żeber, kości czaszki,
- Zasady unieruchamiania złamań, zwichnięć i skręceń kończyn,
- Zasady postępowania w przypadku urazów kręgosłupa - niebezpieczeństwa, prawidłowe ułożenie poszkodowanego.
Odmrożenia i oparzenia
- Rozpoznawanie stopnia ciężkości i powierzchni oparzeń ( system dziewiątek),
- Postępowanie w przypadku oparzeń termicznych,
- Postępowanie w przypadku oparzeń chemicznych,
- Postępowanie w przypadku oparzeń oczu,
- Postępowanie w przypadku odmrożeni.
Wstrząs
- Definicja, rodzaje i przyczyny powstawania wstrząsu pourazowego,
- Objawy i rozpoznawanie wstrząsu,
- Postępowanie w przypadku wstrząsu,
- Reakcje zachodzące w trakcie wstrząsu.
Porażenie prądem elektrycznym
- Działanie prądu elektrycznego na organizm człowieka i warunki sprzyjające porażeniu,
- Zasady uwalniania porażonego od działania prądu elektrycznego,
- Udzielenie pomocy przedlekarskiej porażonemu prądem elektrycznym.
Zatrucia
- Podział substancji toksycznych w zależności od mechanizmów działania na organizm,
- Drogi wchłaniania substancji do organizmu,
- Objawy zatrucia różnymi grupami związków chemicznych,
- Postępowanie z zatrutymi w zależności od rodzaju substancji toksycznej, jej mechanizmu i czasu szkodliwego działania oraz drogi wchłaniania.
Zasady ewakuacji i udzielania pierwszej pomocy osobom ewakuowanym ze strefy zagrożenia
- Rodzaje występujących i mogących wystąpić zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń w zakładzie,
- Zasady prawidłowej ewakuacji w przypadku zagrożeń dymowych i gazowych,
- Zasady pierwszeństwa ewakuacji poszkodowanych w zależności od oceny stanu zagrożenia i stanu zdrowotnego,
- Ewakuacja poszkodowanych,
- Zastosowanie folii izotermicznej aluminiowej "koca życia".
|
Kurs pediatryczny
|
Dziesięcio godzinny kurs, kierowany jest przede wszystkim do nauczycieli, opiekunów oraz rodziców. Posiada doskonałą formułę zróżnicowania budowy organizmu niemowlęcia, dziecka i dorosłego. Dotyka sposobu postępowania z dziećmi, poruszając przy tym aspekty psychologiczne.
Program kursu:
Lp. |
Temat |
Liczba godzin teoria / praktyka |
1 |
Różnice w anatomicznej budowie ciała dziecka i dorosłego |
0,5 |
- |
2 |
Ocena stanu poszkodowanego dziecka, kontrola czynności życiowych |
0,5 |
0,5 |
3 |
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dzieci i niemowląt |
0,5 |
1,5 |
4 |
Zadławienia |
- |
0,5 |
5 |
Postępowanie w urazach i krwotokach |
0,5 |
1,0 |
6 |
Oparzenia i porażenia prądem elektrycznym |
0,5 |
0,5 |
7 |
Zatrucia |
0,5 |
- |
8 |
Utonięcia |
0,5 |
- |
9 |
Użądlenia, ukąszenia i pogryzienia |
0,5 |
0,5 |
10 |
Padaczka |
0,5 |
0,5 |
11 |
Aspekty psychologiczne i cywilno-prawne udzielania pomocy |
0,5 |
- |
|
|
5 |
5 |
|
|
Razem 10 godzin |
Szczegółowy program kursu
Różnice w anatomicznej budowie ciała dziecka i dorosłego:
- rozwój osobniczy organizmu ludzkiego,
- charakterystyka budowy górnych dróg oddechowych dziecka i niemowlęcia,
- budowa układu kostnego.
Ocena stanu poszkodowanego dziecka, kontrola czynności życiowych:
- próba nawiązania kontaktu,
- ocena oddechu dziecka i niemowlęcia,
- postępowanie z dzieckiem nieprzytomnym.
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dzieci i niemowląt:
- objawy ustania czynności życiowych,
- udrożnienie dróg oddechowych, poszkodowanego,
- metody i parametry prowadzenia RKO.
Zadławienia:
- rozpoznanie zadławienia,
- sekwencje postępowania ratowniczego z poszkodowanym.
Postępowanie w urazach i krwotokach:
- mechanizm powstania urazów, objawy kliniczne,
- rodzaje złamań,
- postępowanie w tamowaniu krwotoków i unieruchamianiu złamań,
- orientacyjne obliczanie ilości utraty krwi - pojęcie wstrząsu,
- postępowanie z ciałami obcymi w ranach,
- zastosowanie pediatrycznego kołnierza unieruchamiającego.
Oparzenia i porażenia prądem elektrycznym:
- podział oparzeń ze względu na pochodzenie i stopień,
- orientacyjne obliczanie powierzchni oparzenia,
- sposoby zabezpieczania ran oparzeniowych.
Zatrucia:
- drogi dostawania się zatruć do organizmu dziecka,
- zapobieganie rozwojowi objawów zatrucia,
- postępowanie ratownicze.
Utonięcia:
- patomechanizm utonięć,
- postępowanie resuscytacyjne,
- postępowanie w hipotermii.
Użądlenia, ukąszenia i pogryzienia:
- mechanizm działania jadów jako neurotoksyn,
- usuwanie jadów i żądeł,
- zastosowanie opaski Biera,
- usuwanie kleszczy,
- formy postępowania ratowniczego,
- zaopatrywanie rany po pogryzieniu przez psa,
- postępowanie wobec agresywnych zwierząt.
Padaczka:
- najczęstsze przyczyny i objawy padaczki
- postępowanie ratownicze.
Aspekty psychologiczne i cywilno-prawne udzielania pierwszej pomocy |
Kurs Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy
|
Kurs prowadzony zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, przygotowanego na podstawie art.13 ust. 8 ustawy z dnia 8 września o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Program kursu:
Lp. |
Temat |
Liczba godzin T / P / R |
1 |
Organizacja ratownictwa medycznego - podstawy prawne |
1,0 |
0,0 |
1,0 |
2 |
Bezpieczeństwo własne, poszkodowanego, miejsca zdarzenia |
2,0 |
1,0 |
3,0 |
3 |
Zestawy ratownicze, dezynfekcja sprzętu |
2,0 |
3,0 |
5,0 |
4 |
Elementy anatomii i fizjologii, ocena poszkodowanego badanie wstępne oraz szczegółowe |
2,0 |
2,0 |
4,0 |
5 |
Poszkodowany nieprzytomny |
1,0 |
1,0 |
2,0 |
6 |
Resuscytacja (dorosły, dziecko, niemowlę, sytuacje szczególne) |
2,0 |
8,0 |
10,0 |
7 |
Zasady defibrylacji poszkodowanego metodą półautomatyczną i automatyczną |
1,0 |
2,0 |
3,0 |
8 |
Wstrząs |
2,0 |
- |
2,0 |
9 |
Inne stany nagłe - drgawki, cukrzyca, zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, zatrucia, podtopienie |
2,0 |
- |
2,0 |
10 |
Urazy mechaniczne i obrażenia - złamania, zwichnięcia, skarcenia, krwotoki, obrażenia klatki piersiowej, brzucha, kręgosłupa, głowy i kończyn |
3,0 |
8,0 |
11,0 |
11 |
Urazy chemiczne, termiczne, elektryczne i obrażenia, zagrożenia środowiskowe |
2,0 |
1,0 |
3,0 |
12 |
Taktyka działań ratowniczych - zdarzenie masowe, mnogie, pojedyncze, segregacja wstępna, karta udzielonej pomocy, logistyka |
2,0 |
4,0 |
6,0 |
13 |
Ewakuacja ze strefy zagrożenia |
2,0 |
2,0 |
4,0 |
14 |
Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy w sytuacjach symulowanych |
- |
7,0 |
7,0 |
15 |
Psychologiczne aspekty wsparcia poszkodowanych |
1,0 |
2,0 |
3,0 |
16 |
Zajęcia do dyspozycji prowadzących |
|
|
|
|
|
25 |
41 |
66 |
|
|
Razem 66 godzin |
|
Kurs BLS/AED
|
Szkolenie z zakresu resuscytacji krążeniowo oddechowej w przypadku nagłego zatrzymania krążenia oraz właściwego i bezpiecznego użycia Automatycznego Defibrylatora Zewnętrznego certyfikowany przez Polską oraz Europejską Radę Resuscytacji.
Program kursu:
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne i automatyczna defibrylacja zewnętrzna - wykład
- prezentacja instruktora w czasie rzeczywistym
- prezentacja instruktora z komentarzem
- prezentacja instruktora z komentarzem ćwiczącego
- Bezpieczeństwo do wezwania pomocy
- podkreślenie najważniejszych elementów działania
- Sprawdzenie bezpieczeństwa i wykonanie pełnej RKO
- ćwiczenia uczestników kursu
Pozycja bezpieczna
- prezentacja instruktora w czasie rzeczywistym
- prezentacja instruktora z komentarzem
- prezentacja instruktora z komentarzem ćwiczącego
- ćwiczenia uczestników kursu
AED
- prezentacja instruktora w czasie rzeczywistym (demonstracja obejmuje ocenę stanu poszkodowanego, uruchomienie AED i wykonanie jednej defibrylacji)
- prezentacja instruktora z komentarzem
- prezentacja instruktora z komentarzem ćwiczącego
- defibrylacja zalecana (jedna defibrylacja - jak w trakcie demonstracji)
- defibrylacja nie zalecana
- ćwiczenia uczestników kursu
BLS/AED
- rytm do defibrylacji przechodzący w rytm nie do defibrylacji
Sesja plenarna
- pytania i odpowiedzi dotyczące prowadzenia BLS i wykorzystania AED, w tym zasady nabywania AED oraz aspekty medyczno-prawne i zasady recertyfikacji kursu
Formalny egzamin praktyczny z umiejętności prowadzenia BLS i użycia AED, (jeżeli niezbędny) |
Kurs Instruktorski AED
|
Szkolenie dla wszystkich pragnących zostać instruktorami BLS/AED i prowadzić szkolenia zgodne z wytycznymi Polskiej i Europejskiej Rady Resuscytacji.
Program kursu:
Wykład inauguracyjny: Podstawy uczenia się i nauczania osób dorosłych
Nauczanie umiejętności (metoda 4 kroków)
- instruktor demonstruje technikę uciskania klatki piersiowej używając techniki czterech kroków
- ocena bezpieczeństwa i przytomności
- ocena obecności oddechu
- uciskanie klatki piersiowej
- pozycja bezpieczna
- oddechy ratownicze
- naklejenie elektrod i analiza rytmu
- wykonanie defibrylacji (elektrody naklejone - tylko technika wykonania defibrylacji)
Schemat prowadzenia wykładu
- wykładowca - zalety, wady
- pomoce multimedialne
- środowisko
Ocena prowadzenia podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (ciągła ocena, wykorzystanie arkusza oceny)
- jak prowadzić ocenę, przebieg egzaminu, praca z kartą oceny
Ocenianie BLS i AED
- podkreślenie roli scenariusza
- radzenie sobie z trudnymi kursantami (gadatliwy, nieśmiały, agresywny)
|
Kurs ratownictwa wodno-lodowego
|
Celem szkolenia, odbywającego się w trybie stacjonarnym, jest przygotowanie strażaków KSRG do udzielania pomocy w przypadkach załamania się lodu i tonięcia w zimnej wodzie.
Kadra kursu:
- Instruktorzy Płetwonurkowania KDP/CMAS z upoważnieniem do prowadzenia szkolenia lodowego
- Instruktorzy WOPR po przeszkoleniu z zakresu ratownictwa lodowego
- Liczba kursantów na jednego instruktora - 8
Uczestnicy szkolenia:
- PSP, OSP,
- GOPR, TOPR,
- Policja i inne służby ratownicze
Wymagania formalne:
- stopień minimum młodszego ratownika WOPR
- kurs ratownictwa przedmedycznego KSRG
- skierowanie z macierzystej jednostki
- aktualne badania lekarskie
Wyposażenie indywidualne w sprzęt:
- skafander nurkowy mokry lub suchy
- sprzęt ABC
- rękawiczki i buty nurkowe
- osłona na twarz
Po pozytywnym zaliczeniu wszystkich zajęć uczestnik szkolenia otrzymuje certyfikat ukończenia szkolenia.
* Organizatorzy szkolenia zastrzegają sobie prawo nie przyjęcia osób, które nie spełniają warunków formalnych. * Organizatorzy zastrzegają sobie prawo odwołania szkolenia z powodów niesprzyjających warunków hydrometeorologicznych.
Program kursu:
Lp |
Temat |
liczba godzin T / P / R |
1 |
Fizyczne właściwości lodu |
1,0 |
- |
1,0 |
2 |
Organizacja i bezpieczeństwo akcji ratowniczej na lodzie |
2,0 |
- |
2,0 |
3 |
Indywidualne i zespołowe akcje ratowania ludzi |
- |
12,0 |
12,0 |
4 |
Wyposażenie i sprzęt ratowniczy używany w ratownictwie lodowym |
2,0 |
- |
2,0 |
5 |
Ratowanie zwierząt na lodzie, w przeręblach i paku lodowym |
- |
4,0 |
4,0 |
6 |
Postępowanie ze zwierzętami w stresie oraz agresywnymi |
1,0 |
1,0 |
2,0 |
7 |
Psychofizyczne aspekty ratownictwa lodowego |
1,0 |
- |
1,0 |
|
|
8 |
16 |
24 |
|
|
Razem 24 godziny |
Szczegółowy program kursu
Fizyczne właściwości lodu
- właściwości termiczne, mechaniczne i optyczne lodu słodkowodnego i morskiego,
- procesy tworzenia się, narastania, topienia i rozpadu lodu,
- charakterystyka różnych form występowania lodu,
Organizacja i bezpieczeństwo akcji ratowniczej na lodzie
- zachowanie się na lodzie,
- zabezpieczenie ratownicze imprez na lodzie,
- samoratowanie,
- akcje ratownicze - indywidualne, zespołowe, z użyciem przypadkowego sprzętu, z użyciem sprzętu ratowniczego.
Akcje ratownicze
- przemieszczanie się po lodzie (pełzanie, toczenie się),
- zaznajomienie się ze środowiskiem,
- samodzielne wychodzenie z przerębli bez sprzętu,
- samodzielne wychodzenie z przerębli z użyciem sprzętu pomocniczego - żerdzie, kije hokejowe, kijki narciarskie, "szydełka ratownicze"
- akcja z użyciem - sanek z liną, desek, drzwi, "łańcucha" z ludzi, lin, szelek z liną (linami), drabiny z jedną liną, drabiny z dwoma linami, sani lodowych, platformy ratowniczej, "Mazurka" z płozami do ratownictwa lodowego, deski ratowniczej z płozami do ratownictwa lodowego, deski ratowniczej, surfingowej.
Wyposażenie i sprzęt ratowniczy używany w ratownictwie lodowym
- indywidualne wyposażenie i sprzęt zabezpieczający,
- przypadkowy sprzęt ratowniczy,
- typowy sprzęt ratowniczy,
- specjalistyczny sprzęt ratowniczy.
Ratowanie zwierząt na lodzie
- poruszanie się w obecności zwierząt,
- sposoby wydobywania zwierząt z przerębli.
Postępowanie ze zwierzętami w stresie oraz agresywnymi
- zachowanie się w stosunku do agresji zwierzęcej,
- oswajanie zachowań agresywnych,
- postępowanie ze zwierzętami urazowymi.
Psychofizyczne aspekty ratownictwa lodowego
- stres - rozpoznanie, postępowanie,,
- przechłodzenie - rozpoznanie, postępowanie,
- hipotermia - rozpoznanie postępowanie,
- RKO w hipotermii.
|
Pierwsza pomoc dla najmłodszych
|
Program edukacyjny kierowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych. Bazując na silnych więziach emocjonalnych skutecznie uczymy jak uratować bliską osobę. Dzięki ćwiczeniom dzieci nabywają wiedzę i umiejętność podstawowowego zachowania w stosunku do osób poszkodowanych.
Program kursu:
Forma zajęć: |
Prezentacje, pogadanki, ćwiczenia praktyczne
|
Liczba godzin: |
4 godziny lekcyjne
|
Liczba uczestników: |
grupa do 8-10 osób
|
Zakres tematyczny: |
1. Motywowanie do udzielania pomocy w oparciu o więzi emocjonalne 2. Telefony alarmowe - sposoby powiadamiania służb ratunkowych 3. Udrażnianie dróg oddechowych 4. Układanie w pozycji bezpiecznej 5. Tamowanie krwotoków 6. Unieruchamianie złamań
|
Czas realizacji |
1-2 - godzina lekcyjna 3-4 - godzina lekcyjna 5-6 - godzina lekcyjna
|
Zajęcia z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy dla uczniów szkół podstawowych:
Forma zajęć: |
Prezentacje, pogadanki, ćwiczenia praktyczne
|
Liczba godzin: |
6 godziny lekcyjne
|
Liczba uczestników: |
grupa do 8-10 osób
|
Zakres tematyczny: |
1. Motywacja do udzielania pierwszej pomocy 2. Łączność alarmowania - sposoby powiadamiania służb ratunkowych 3. Bezpieczeństwo własne i miejsca zdarzenia 4. Udrażnianie dróg oddechowych 5. Podstawy resuscytacji krążeniowo oddechowej 6. Układanie w pozycji bezpiecznej 7. Tamowanie krwotoków 8. Unieruchamianie złamań
|
Czas realizacji |
1-2 - godzina lekcyjna 3-4 - godzina lekcyjna 5-6 - godzina lekcyjna
|
|
Pierwsza pomoc dla młodzieży
|
Program edukacyjny skierowany do gimnazjalistów oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Systematyzuje wiedzę życiową z zakresu udzielania pierwszej pomocy jaką dysponuje przeciętny obywatel świata, rzucając nowe, fachowe światło na formę i sposoby niesienia pomocy poszkodowanym.
Zajęcia z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy dla gimnazjalistów:
Forma zajęć: |
Prezentacje, wykłady, ćwiczenia praktyczne
|
Liczba godzin: |
4 godziny lekcyjne
|
Liczba uczestników: |
grupa do 10 osób
|
Zakres tematyczny: |
1. Motywowanie do udzielania pierwszej pomocy, aspekt prawny 2. Zdefiniowanie ogniw łańcucha przeżycia 3. Bezpieczeństwo własne i miejsca zdarzenia 4. Udrażnianie dróg oddechowych 5. Układanie w pozycji bezpiecznej 6. Resuscytacja krążeniowo oddechowa 7. Postępowanie z ofiarami wypadków komunikacyjnych 8. Tamowanie krwotoków 9. Unieruchamianie złamań 10. Postępowanie w przypadku utonięć 11. Użądlenia przez owady błonkoskrzydłe, ukąszenia przez pająki, żmije
|
Czas realizacji |
1-3 - godzina lekcyjna 4-5 - godzina lekcyjna 6 - 2 godziny lekcyjne 7 - godzina lekcyjna 8-9 - godzina lekcyjna 10-11 - godzina lekcyjna
|
Zajęcia z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych:
Forma zajęć: |
Prezentacje, wykłady, ćwiczenia praktyczne, test końcowy
|
Liczba godzin: |
12 godziny lekcyjne
|
Liczba uczestników: |
grupa do 25 osób
|
Zakres tematyczny: |
1. Aspekty formalno prawne udzielania pierwszej pomocy 2. Ogniwa łańcucha przeżycia 3. Bezpieczeństwo własne i miejsca zdarzenia 4. Udrażnianie dróg oddechowych 5. Układanie w pozycji bezpiecznej 6. Postępowanie z ofiarami zdarzeń komunikacyjnych i budowlanych 7. Resuscytacja krążeniowo oddechowa 8. Tamowanie krwotoków 9. Unieruchamianie złamań 10. Postępowanie z poszkodowanym we wstrząsie 11. Postępowanie w przypadku utonięć 12. Użądlenia przez owady błonkoskrzydłe, ukąszenia przez pająki, żmije 13. Ułożenie poszkodowanego zależne od rodzaju urazów 14. Sprawdzenie wiadomości w formie testowej
|
Czas realizacji |
1-3 - godzina lekcyjna 4-5 - 2 godziny lekcyjne 6 - godzina lekcyjna 7 - 2 godziny lekcyjne 8-9 - 2 godziny lekcyjne 10 - godzina lekcyjna 11-12 - godzina lekcyjna 13 - godzina lekcyjna 14 - godzina lekcyjna
|
|
Cennik - Prosimy o kontakt
|
|